Cenne rady, które pomogą Ci dobrze napisać rozprawkę na egzaminie ósmoklasisty



📌Jak zacząć?

Wydobądź z polecenia słowa-klucze. Następnie skorzystaj ze spisu lektur i dopasuj do tematu tytuły tych, które go poruszają. Wybierz dwa dobrze znane Ci utwory i zrób w brudnopisie notatki, formułując krótko argumenty. Dopiero po tej czynności sformułuj tezę. Nigdy nie odwrotnie!

📃 Teza w odpowiednim miejscu

Na początku wstępu powinny pojawić się Twoje refleksje zawierające np. słowa kluczowe z tematu, więc dopiero w co najmniej trzecim zdaniu sformułuj swoje stanowisko, czyli tezę. 

📚 Lektury obowiązkowe

Rozprawka to wypowiedź, w której należy się wykazać znajomością co najmniej jednej lektury obowiązkowej. Możesz wykorzystać również inny znany Ci utwór, ale jeden argument musi być poparty przykładem z lektury obowiązkowej.

↩️ Argument i przykład

To dwa różne pojęcia. Argument to dowód w postaci powszechnie znanego przekonania, które należy przywołać, by poprzeć tezę. By z kolei wzmocnić argumenty, trzeba powołać się na przykłady pokazujące znajomość tekstów literackich. 

❇️ Jak wprowadzić argument?

Nie pisz: „Argumentem jest bohater (...)”, ponieważ to błąd. Argumentem może być postawa bohatera, ale nie on sam. Proponuję w to miejsce: „Argumentem, który potwierdza moje stanowisko, jest zachowanie bohatera (tu nazwisko) z (tu tytuł utworu), który (tu opis sytuacji)”.

🤔 Jak wprowadzić przykład?

Nie pisz: „Przykładem jest książka (…)”, ponieważ to błąd. Przykładem może być sytuacja opisana w utworze bądź wydarzenie czy scena. Proponuję w to miejsce: „Przykładem, który to potwierdza, jest moment, kiedy bohater (tu nazwisko).”

🏆 Nie streszczaj lektur!

W rozprawce wykaż się znajomością lektury, ale nie opowiadaj wszystkiego, co o niej wiesz. Skup się na opisie postawy bohatera, pamiętając o nazywaniu cech charakteru, lub o przedstawieniu zdarzenia, które ukazuje poruszony problem.

💭 Sformułuj wnioski cząstkowe

Każdy akapit rozwinięcia, czyli argument z przykładem podsumuj. Zacznij słowami: „To pokazuje, że”, „Na podstawie tego można uznać, iż” czy „To prowadzi do wniosku, że”.

⛔ Unikaj powtórzeń

Zamiast pisać „lektura” użyj nazw gatunkowych jak epopeja pt. „Pan Tadeusz, powieść pt. „Syzyfowe prace” czy ballada pt. „Świtezianka”.

1️⃣ Konsekwencja czasowa

Nie mieszaj czasu teraźniejszego z przeszłym. Pisząc o wydarzeniach czy postawie bohaterów z lektur, stosuj jednolity czas gramatyczny.

🦋 Styl rozprawki

Unikaj sformułowań w stylu: „Moim pierwszym/drugim/trzecim argumentem…”. Opisując dorosłego bohatera, używaj jego nazwiska, np. „Ebenezer Scrooge” zamiast „Ebenezer”. 

🔚 Dobre zakończenie

Zakończenie to nie kopia wstępu, więc sformułuj swoje stanowisko innymi słowami, unikając przy tym powtórzeń. Ta część wypracowania powinna zawierać co najmniej dwa zdania.

🏛️ Trójdzielna kompozycja

Zadbaj o logiczną strukturę, czyli o wstęp, rozwinięcie oraz zakończenie i zaznacz je akapitami.

❌ Autokorekta

Zwracaj uwagę na błędy językowe, ortograficzne czy interpunkcyjne, poprawiając je na bieżąco. 

📜 Zasady zapisu tytułów

W tytułach dzieł wielką literą napisz tylko pierwszy wyraz, np. „Kamienie na szaniec” czy „Quo vadis”, chyba że zawierają nazwę własną, jak np. „Pan Tadeusz”.

✅ Odmiana nazwisk

Odmieniaj nazwiska, np. „Soplica zabił Stolnika Horeszkę” (a nie Horeszko) albo „W Zemście Aleksandra Fredry” (a nie Fredro).

🔴 Unikaj błędów ortograficznych

Pamiętaj o poprawnej pisowni np. „naprawdę”, „na pewno”, „Mały Książę” - nazwa własna, „polski” - przymiotnik, „Niemcy”, „Rosjanie”, „Polacy” - nazwy mieszkańców państw.

💡Przecinki

Stosuj przecinki w zdaniach złożonych, stawiając je przed spójnikami „gdy”, „który”, „jeżeli”, „ponieważ”, „ale”, „jednak”, „więc” i zwracaj uwagę na wyjątki jak „chyba że” czy „mimo że”.


    Do dzieła! Trzymam za Ciebie kciuki.